sâmbătă, 18 ianuarie 2020

Cîte cărți există astăzi pe pămînt? Răspuns riguros: 129 864 880


Ei, da! Poate vă interesează cîte cărți există în cuprinsul lumii sublunare. Eu nu am știut pînă de curînd.
Echipa Google a calculat acest număr. Dar pentru a calcula totalul cărților (din biblioteci?), avea nevoie de o definiție a obiectului ca atare. Conclavul de experți a meditat și a ajuns la o soluție aproximativă. Definiția cărții este, așadar, următoarea: „O carte este un text oarecare, publicat sub forma unui tom” (a unui codex, așadar). Conclavul de savanți nu a ținut seama, prin urmare, de albumele de artă fără comentarii, de liber mundi scriptus digito Deo, de cărțile cu poze de colorat, de cartea naturii etc. Cam multe au rămas pe dinafară. 

Voi mărturisi franc: rezultatul nu m-a impresionat cîtuși de puțin. Mă așteptam, ca și voi, la o cifră muuuuuuuuult mai mare. Deci: numărul cărților din cuprinsul lumii noastre este (de) 129 864 880. Sau era. În timp ce am redectat această notă laconică, sper, s-au mai tipărit cîteva sute de cărți. Se înțelege că e vorba de titluri diferite. Nu-i cam puțin pentru efortul înverșunat, furibund al scribilor dintotdeauna? Tare mă tem că da. Calculul e, prin urmare, ori foarte aproximativ, ori cu totul greșit.

Pentru mai multe informații: aici.

P. S. În 2016, numărul cărților inventariate a crescut simțitor la 134 021 533

P. P. S. În imagine: Sfîntul cuvios Ilizibilis cel Mic citind în pădure, cocoțat pe o frunză de arțar (miniatură dintr-un manuscris medieval).

Niciun comentariu: