marți, 26 mai 2020

Fatala Rosina și una dintre victimele ei

Iată o notă ocazională, prilejuită de un poem ocazional. Sintagma „poem ocazional” a fost propusă de Goethe: o astfel de poezie pornește de la un eveniment concret și îl comentează într-o manieră amuzantă. Uneori, poate fi dăruită celei / celui care a/u prilejuit versurile, cum făcea Ion Barbu.
De-o pildă:

Ai, subit, un frison amoros pentru o doamnă mult mai tînără decît tine (cam la 60 de anișori, așa) și, dintr-o dată, te apucă inspirația, privești fix în gol, ca un somnambul, transpiri abundent, tremuri tot, devii foarte palid și străveziu, ai pulsul vertiginos, și-ți trec prin minte mulțimi de versuri, turme de hexametri, într-o îmbulzeală sălbatică. În consecință, scrii transfigurat de o sfîntă emoție un sonet,  un rondel, un epitalam, în care îi slăvești făptura, cum nimeni altul n-ar fi în stare. O compari cu vestalele, cu nimfele copilăroase și vesele, cu rusaliile, vezi în ea un x irepetabil, un astru galeș pe cerul melancoliei tale, o izbăvitoare. O îmbraci în nestemate. O acoperi de mătăsuri și dantele. Îi prinzi coama de un roșu aprins într-o cordeluță de satin. O îmbăiezi în parfum. Și, la sfîrșit, într-un vers conclusiv, îi declari o iubire semnificativă. Pui poemul într-o scrisorică, verși cîteva lacrimi deasupra, un strop de „Odicolonă”, și, pac, i-o expediezi prin poșta aeriană. Efectul e garantat. Doamna face un mic atac de cord, dar supraviețuiește impactului. Ceea ce urmează este simplu de înțeles: cununia, reuniunea, fericirea...


Mă întorc la poezia ocazională și la cei care au ilustrat-o cu strălucire. Unul dintre poeții cei mai iscusiți în materie a fost, cu siguranță, Mihai Ursachi. S-au păstrat de la el cîteva poeme (destinate unei lecturi în cerc restrîns), vag licențioase, de un umor iremediabil. Aș enumera patru (Florilegiu, Goana magilor, Cuvîntul de rămas bun ce l-a rostit magistrul Mihai Ursachi aflîndu-se pe patul de moarte și La Piatra Neamţ sau voila pourquoi j’aimais Rosine) și aș cita unul, nu înainte de a menționa în grabă că primele trei au fost scrise în anii 70, în timp ce ultimul pare compus după 1990. Nu știam de el. L-am găsit nu de mult pe un blog și am aflat, între timp, că s-a tipărit deja într-un volum. Să-l citim, deci:





          La Piatra Neamţ sau voilà pourquoi j’aimais Rosine

          Pe cînd veneam la Piatra Neamţ

          n-aveam în pungă nici un şfanţ
          şi n-aveam nici bilet de tren
          şi toţi ziceau că-s schizofren
          afară de Rosina Cambos.

          Şi cînd eram la Piatra Neamţ

          Cu toţi băieţii eleganţi –
          poeţi nătîngi şi aroganţi
          ba unii chiar şi sicofanţi –
          tot sufletu-mi se lumina
          şi mă lovea ca o dambla
          cînd apărea Rosina Cambos.

          Cînd răsărea cu părul roş

          toţi poetaşii păguboşi
          aveau erecţii chiar orgasm
          iar eu pluteam ca într-un basm
          roşcata de Rosina Cambos.

          Şi, vai, pîndeam după perdea

          la dînsa cum se machia
          iar Ulici îmi spunea: „Aşa,
          eşti voyeurist domnia ta,
          degeaba bre, nu vei pupa
          nici o cordică de la ea”
          regina de Rosina Cambos.

          Şi cînd plecam din Piatra Neamţ

          scîrbit de pletora de fanţi
          Rosina Cambos dispărea
          doar eu ştiam unde era:
          în vechea vilă Rosenkranz.


Rosina Cambos (1951 - 2012) a fost un om minunat și o actriță cu o carieră impresionantă în Israel (unde a emigrat în 1983). A învățat limba ebraică și a interpretat peste 200 de roluri în această limbă. Cînd am scris nota de față, nu știam, din păcate, că Rosina / Rozina Cambos din poezia lui Ursachi a existat îndeaievea (27 septembrie 2019).

P. S. Fraza „Voilà pourquoi j’aimais Rosine” numește un parfum ilustru, fabricat în 1863 de către meșterul în aromate Pierre-François-Pascal Guerlain, parfum aflat și astăzi în comerț. Nu și-a pierdut clientela. Rosina de care te îndrăgostești imediat doar sorbindu-i mireasma ar fi fost actrița franceză Sarah Henriette Rosine Bernhardt. În Romanța Rozinei, Ion Minulescu menționează produsul, dar o acuză pe Rozina de viclenie.


P. P. S. În imagine: Moise Kisling (1881 - 1953), Portrait of Rosine Fels (1938). Source: .


Niciun comentariu: